Denise ryter ifrån om p-piller

156197B.jpg
Foto: Albert Bonniers förlag

Jag tycker att det här ”Detta önskar jag att jag hade vetat som tonåring”-temat var ganska skojigt. Därför vårsopar vi in en till kloking här: författaren Denise Rudberg. Hon är inte bara trevlig – hon byter dessutom genre (från chicklit) i höst och kommer med en urbra deckare i elegant crime-stil, som det så fint heter. Hur som helst. Detta önskar Denise att hon hade vetat som tonåring:

Vad jag önskar att jag hade vetat i tonåren…här kommer ett ganska praktiskt
råd till mig själv som sextonåring:
Att p-piller inte fungerar för alla, att tillsätta hormoner till kroppen inte alltid fungerar särskilt bra. Att det faktiskt finns andra preventivmedel och jag tycker fortfarande att jag i vuxen ålder tvingas stå på mig väl mycket för att slippa hormonbaserade preventivmed0el.
Själv mådde jag jättedåligt av p-piller och har först i efterhand förstått att det faktiskt var
en bieffekt av just det. Jag är tämligen övertygad om att jag hade varit en gladare tonåring om jag hade valt att skydda mig på annat sätt. Att bara ge tonårstjejer p-piller och mini-piller som standardsvar tycker jag är ett lamt sätt att bemöta unga kvinnor, man behöver ha bättre koll än så. Framförallt följa upp och kontrollera att man mår bra. P-piller är inget universalmedel som ska skrivas ut på automatik och dessutom skiljer sig ju de olika sorterna oerhört mycket åt. Mer forskning inom detta område, TACK! /Denise

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Denise ryter ifrån om p-piller

  1. Caroline N skriver:

    Oj, vad jag håller med. Men jag fick erfara det i vuxen ålder.Fick inte äta p-piller längre och fick istället minipiller.- Villket skit! Hur får sånt säljas?? Mådde så dåligt! Som sagt, det borde finnas mer kontroller hur man mår av piller. Och det finns ju andra alternativ!

  2. Therése skriver:

    Ja, vad bra! Vi måste lyfta det här problemet! Det är inte ok att hur många unga tjejer som helst tror att det är normalt och okej att må dåligt när det egentligen är en slentrianmässig p-piller-utskrivning som ligger bakom!

Kommentera

