Åklagardag

IMG_0048[1]

Förlåt, på snedden igen. Min kamera strejkade under själva föredraget hos åklagarna, men så här såg det ut utanför lokalen på Scandic Crown i Göteborg. Alltid något.

Mitt föredrag följdes av duktiga psykologen Åsa Landberg från Rädda barnen. Förra gången jag talade för åklagarna hade mitt prat rört upp en del känslor – så nu hade Åsa anlitats för att resa ut varför unga gör så här mot sig själva.
Jag stannade kvar och tjuvlyssnade lite på Åsa innan jag var tvungen att rusa till tåget, ska skvallra lite om det hon pratade om här lite senare.

Först en liten sekvens som Tessan i 14 år till salu själv skrivit, och som jag läste upp för åklagarna.

”Först ville jag polisanmäla, sekunden efter ville jag inte. Jag var rädd för honom, för att inte bli trodd, för att det skulle bli rättegång och han skulle bli frikänd. Jag var rädd för att behöva sitta där framför en polis och berätta. Få en massa frågor. Vad skulle hända om jag inte kunde svara på frågorna, skulle de tro att jag hade hittat på då? Vad skulle dom säga om att jag sålde sex? Skulle dom tycka att jag fick skylla mig själv?
En hora kan ju inte bli våldtagen, resonerade jag. Dessutom tog min psykolog Mona kontakt med soc. Jag ville inte det, men hon förklarade varför och jag förstod. Det kändes genast mycket större, mycket allvarligare. Jag tyckte inte att jag behövde det, och jag såg det mer som ett slags straff än som hjälp.
Samtidigt kändes det bra, det var skönt att någon annan kom in och tog ansvar för mitt liv. Någon som sa vad jag skulle göra och inte göra. Jag pendlade väldigt, vissa dagar avskydde jag allt som hade med soc att göra och andra dagar kändes det bra och tryggt.”

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

