En pappas kamp

Jag får ju otroligt många mail från utsatta unga och deras föräldrar. TACK! Jag hjälper er så gott jag kan. Ett av de värsta mailen på senare tid är ett från en ensamstående pappa vars barn blivit kontaktade av en pedofil. Pappan vittnar om hur polisen vill avvakta i väntan på ”att det ska hända något mer”, den frustration man kan känna som förälder mot en fruktansvärd okänd kraft framför en skärm på en okänd plats.

Förbjud inte ditt barn att surfa på nätet. Det fungerar sällan. Då går ditt barn till kompisarna- där föräldrarna kanske inte lägger sig i vad barnen håller på med. Skapa istället ett förtroende- då vill barnen berätta.”

Det är en balansgång. Tar jag i för hårt, är för dömande, visar hur äcklad jag är av pedofiler o.s.v. så kan den öppna och värdefulla dialogen med min dotter totalt avbrytas.

Min metod har varit att prata lugnt, lyssna mycket och, viktigast, att avbryta när min dotter inte orkar eller vill prata mer. Men jag tar upp ämnet om och om igen.

Jag vet att det handlar om en process och att min dotter behöver tid till att förstå vad som gäller. Jag vet att det är mycket känsligt för henne för det handlar till en stor del om behov av bekräftelse. Men hon är fantastiskt duktig och det går framåt.

Läs gärna pappans egna ord här. Och var inte rädd för att visa ditt stöd.

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

