Maktmissbruket börjar hemma hos dig

– Klipp av hans snopp med en sax. Trubbig ska saxen vara. Och rostig.
– Det är för milt. Ta ut honom i skogen och skjut honom.
Måltavlan för de verbala straffen är Göran Lindberg, den före detta länspolismästaren som nu är åtalad på 23 punkter. Mina vänner A och K håller inte inne med de hatiska orden när vi pratar om fallet över en kanelbeströdd morotskaka.
Göran Lindberg lider inte av vanlig svensson-gubbsjuka.
Göran Lindberg misstänks vara ännu ett bevis på maktblindhet av de mest groteska mått.
Han är idag åtalad för våldtäkt.
Förberedelse till grov våldtäkt.
Koppleri.
Sexuellt tvång.
Sexköp.
Ett av offren var bara 14 år.
Vi släpper ändå ämnet snabbt, man orkar inte. Men så börjar vi prata om något annat. Om hur kompis A:s ex alltid satt kvar vid matbordet och lät henne plocka undan tallrikarna. Dag efter dag. För att han var van vid det. För att hans mamma alltid hade passat upp honom. Aldrig låtit honom hjälpa till. Omedvetet – med all sin kärlek – hade mamman lärt honom att kvinnan plockar och pysslar, mannen kan lugnt sitta och titta på.
– Tack för det, svärmor, sa kompis A sarkastiskt.
Kompis K berättade om sin väninna som kommit överens med sin man om att bli hemmafru. Göra allt. Till och med öppna makens brev och betala räkningarna.
– Du gör dig själv en björntjänst. Dina två söner kommer att se dig som en ständig uppasserska och föra det vidare till sina flickvänner, hade kompis K sagt till henne.
Det hade hon inte tänkt på.
Vi kan inte förändra män som Göran Lindberg – men kanske kan vi i vår egen lilla vardag börja reflektera över vad vi ger för signaler till våra barn.
Vad har mamma för roll i familjen? Och vad gör pappa?
Kanske kan vi omfördela synen på makt redan där.

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Maktmissbruket börjar hemma hos dig

  1. Anna skriver:

    Det där har jag länge tänkt och reflekterat över. Kvinnorna som automatiskt plockar undan efter sina män och står för den stora delen av marktjänstgöringen kommer säkerligen även själva från hem där deras mammor har gjort likadant. Det är nog inte bara ”svärmor” som de bör tacka. Samtidigt är det svårt att leva i ett förhållande där man ständigt vill förändra sin partner och vill ha det på sitt eget vis. Det fungerar aldrig i längden. Jag pluggar till förskollärare och där läser vi mycket om genus och skillnader på hur barn blir behandlade utefter vilket kön de har. Undersökningar har som har gjorts har visat att pojkar när de är små får i 63 fall av 65 hjälp att klä på och av sig sina kläder medan flickorna förväntas klara det själv. Eller så hjälper flickorna pojkarna med på och avklädning på förskolan. Det kan man även här koppla ihop med att flickor i tidiga åldrar lär sig vara omsorgsfulla och ta hand om pojkarna. En annan undersökning som gjordes var att pojkar som får frågor oftast får frågor där de kan svara ja och nej medan flickor får större frågor som kräver betänketid och längre formuleringar. Vi tjejer lär oss alltså tidigare att ta ansvar och vara omsorgsfulla. Jag såg på nyhetsmorgon här om dagen. Ett brudpar med två barn, flicka och pojke som skulle följas. programledarna påpekade snabbt vad fin flickan skulle bli i sin vackra klänning och fina krona på huvudet, så vackert. Pojken tilltalades som en snabb fotbollskille och de undrade om han skulle kunna springa så snabbt i sina ”finskor”. Det kanske inte tycks vara så betydelsefullt, men redan i de lägre åldrarna påverkar vi barnen hur de ska bete sig eller vilka förväntningar vi har på dem. Så det är ytterst viktigt att föräldrarna ser över deras hemsituationer.

  2. Andreas skriver:

    Är detta verkligen relevant, något att förfasas över?

  3. Herr och/eller Fru S skriver:

    Så med andra ord så är det kvinnans fel att det finns den typen av män./Herr S

  4. Sanella skriver:

    Hej Carro….roligt och hitta dig här och följa din blogg…..vi träffades när du gjorde en intervju med mig i Trollhättan,då jobbade du för FRIDA tidningen!!Mvh Sanella

  5. Martin Hegardt skriver:

    Well, jag är ingen psykolog. Vore jag en, så skulle jag förmodligen säga: ”Sök i Göran Lindbergs barndom och där finns svaren”.Så det bästa vi kan göra för våra barn är att älska dem. Behandla dem empatiskt och rättvist. Fostra dem på bästa sätt. Mamma- och papparoller verkar vara något som förändras med tiden. Är mamma och pappa nöjda med hur de har det hemma så kommer det att påverka barnen positivt. Är mamma och pappa missnöjda så får de göra något åt det. Ungefär så enkelt är det…

  6. Man mer än i brallorna skriver:

    Intressant. Så fort vår son på ett och ett halvt år har en rosa tröja på sig tror alla att han är tjej. Och när grabbar ska ha svensexa körs det gocart och dricks sprit medan möhippetjejerna ordnar picknick och går på spa.Varför är det så? Är vi så hårt inprogrammerade?Ja kanske?Steget verkar kanske långt, men inbitna könsroller ger signaler till män med sned verklighetsuppfattning att de är onåbara och kan göra som de vill. Inte alla, men vissa.Och vi som är män mer än på pappret och i brallorna måste säga ifrån när vi märker att våra könsbröder bär sig illa åt. Visslingar på stan, kommentarer på jobbet. Grabbar väx upp och bli män som behandlar kvinnorna som kvinnor och inte som lägre stående låtsasfigurer.

  7. Caroline Engvall skriver:

    Tack för alla kommentarer. Uppskattas!

  8. Tackolov skriver:

    Börjar med att säga att Martin Hegardt är en klok person. Viktigt är att vi gör det som får oss, alla berörda, att må bra. Vi är alla med och skapar mönster och beteende. Om jag lever i en tvåsamhet och väljer att ta undan tallriken efter min man, så kan det inte vara svärmors fel att det blir så. Jag måste ta ansvar för de mönster som jag väljer att skapa och förvalta, samt ta ansvar för vad jag vill förmedla till mina barn. (sen att svärmor ägnade sitt liv att passa upp på någon är hennes problem) Jag tycker inte att man skall gå in med ambitionen att ÄNDRA någon, vill jag ändra på något så måste jag börja med mig själv. Jag måste sätta mina gränser och är inte den/de andra personenerna intresserad av acceptera dem så måste jag ställa mig frågan om det är intressant att fortsätta en sådan relation. (detta gäller alla relationer som kompis, kärleks o släkt osv) Är man fler än EN person så kommer det naturligtvis in att man måste kompromissa för att alla skall bli nöjd. Men om jag klagar och tycker att det BARA är jag som …..då måste jag ta mig en funderare på om inte jag är ansvarig för att bryta detta beteende. Vill vi vara bar förebilder för våra barn måste vi börja med att ta ansvar för våra egna handlingar, vad vi gör och vad vi säger. Om vi alla hjälps åt för att skapa välmående miljöer så kommer detta med genus beteende att urvattnas….och kanske han skurar toaletten och hon mekar med bilen 🙂

  9. Tackolov skriver:

    Börjar med att säga att Martin Hegardt är en klok person. Viktigt är att vi gör det som får oss, alla berörda, att må bra. Vi är alla med och skapar mönster och beteende. Om jag lever i en tvåsamhet och väljer att ta undan tallriken efter min man, så kan det inte vara svärmors fel att det blir så. Jag måste ta ansvar för de mönster som jag väljer att skapa och förvalta, samt ta ansvar för vad jag vill förmedla till mina barn. (sen att svärmor ägnade sitt liv att passa upp på någon är hennes problem) Jag tycker inte att man skall gå in med ambitionen att ÄNDRA någon, vill jag ändra på något så måste jag börja med mig själv. Jag måste sätta mina gränser och är inte den/de andra personenerna intresserad av acceptera dem så måste jag ställa mig frågan om det är intressant att fortsätta en sådan relation. (detta gäller alla relationer som kompis, kärleks o släkt osv) Är man fler än EN person så kommer det naturligtvis in att man måste kompromissa för att alla skall bli nöjd. Men om jag klagar och tycker att det BARA är jag som …..då måste jag ta mig en funderare på om inte jag är ansvarig för att bryta detta beteende. Vill vi vara bar förebilder för våra barn måste vi börja med att ta ansvar för våra egna handlingar, vad vi gör och vad vi säger. Om vi alla hjälps åt för att skapa välmående miljöer så kommer detta med genus beteende att urvattnas….och kanske han skurar toaletten och hon mekar med bilen 🙂

  10. Angelica skriver:

    jag plockar gärna efter min sambo och passar upp han, lagar mat, städa, tvätta you name it! jag kommer lära min dotter att hon ska kunna göra hushållsarbete, MEN hon behöver inte passa upp sin blivande kille ( el tjej …man vet juh aldrig ^^) bara för att mamma gör det. Jag skulle aldrig programera in det i hennes huvud…min mamma passade aldrig upp min pappa så där dog den teorin om några undrar. Nä nu ska jag laga frukost åt alla och ve o fasa…kommer diska upp oxå..*S*

  11. Caroline Engvall skriver:

    Vilka kloka synpunkter ni har! Tack för det. Och hej Sanella! Visst minns jag dig! 🙂

Kommentera

