Bilden som biter sig fast

Igår toppade Svenska Dagbladet med att var tredje 15-årig tjej har blivit utsatt för sexuella kontakter och inviter på nätet det senaste året.
Det är Brottsförebyggande rådet som står bakom undersökningen.
De allra värst utsatta är redan mobbade tjejer, konstaterar man – och intervjuar en 17-årig och en 18-årig tjej om vad de har varit med om. De medger att de gick på nitar när de var yngre men har lärt sig nu.
Idag har SvD gått vidare. Nu rapporterar man om Israel, Sifo och Kirgizistan.

Men kommentarerna biter sig fast.

”Det var en kille på msn som sa att om han fick se mig i underkläder skulle jag få 700 kr, dum som jag är gick jag på det. Jag mår illa av detta. Jag känner mig så utnyttjad och jag kan inte fatta att jag gick på det.”
Flicka, 17 år

Vi förstår att tjejer (och killar) som blir utsatta för fysiska sexuella övergrepp går ner sig totalt – men även ett sådant här misstag – som att lägga ut en bild på sig själv i ett obetänksamt ögonblick – kan sätta spår för livet. Osynlig smuts som biter sig fast.
Vi måste lära oss att se även dessa unga, de som är långt utanför statistiken men vars själssår kan sitta kvar livet ut.

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

