En låda under sängen

Jag kan inte säga annat än att jag blir rädd.
Ja, rädd. På riktigt.
Skrämd för vad de personer vi ska lita på gör med de mest sårbara i vårt samhälle.
Fick ett mail från, ja, vi kan kalla henne Johanna, häromdagen.

”Jag blev utsatt av min pappa som barn och jobbar fortfarande med att försöka inse att skulden inte är min. Det var så skönt att läsa just de meningarna som kom från någon som liksom jag har blivit utsatt: ”Skammen och skulden är inte din. Lägg den där den hör hemma istället.” Jag har gått hos många psykologer, somliga bättre än andra. Den sista jag gick hos sa att jag inte behövde prata mer om det jag hade gått igenom utan lägga alla minnen i den låda och ha den under sängen. Den kommer alltid finnas där, men jag behöver inte se den hela tiden. Tyvärr är det inte så enkelt eftersom jag blir påmind om det jag har varit med om nästan varje dag. Fast jag har lärt mig att hantera det.”

Jag är ingen psykolog – men en sak vet jag. Att ta sina svarta minnen och lägga dem i en låda under sängen är inte rätt väg att gå för att må bättre.

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En låda under sängen

  1. Goodlooking skriver:

    Hjälp oss!Vad kan/skall vi gör mer än bara informera, för läser de som borde läsa detta, eller bläddrar de vidare till andra nyheter? Men du som sett detta så mycket – vad GÖR VI. ALLA VI!!!!

  2. Paulina skriver:

    Nej det gjorde jag alltför länge, tyvär finns det många som möter dessa okunniga människorna.Kram

Kommentera

