Synen på självskadare

008.jpg

Har varit här i helgen.
I Ludvika.
Bilden är tagen runt halv sju på morgonen.
Då hade sonen redan varit vaken i en timme och vi behövde göra något annat än hotellrumma oss.
Alltså.
Promenad.
Vi hörde de sista nattskränarna runt fyrarycket.
Alltså ett väldigt morgonlugn.

Men det var inte det jag skulle säga. När vi kom hem fick jag ett mail från en tjej, vi kan kalla henne Angelica, som tidigare varit bra på att skada sig själv. En del av hennes brev känns som essensen av hur samhället ser på självskadare idag.

”I efterhand när jag tänker tillbaka på mina år som varit fyllda av självskadande och ätstörningar kan jag bli lite bitter. Under hela den tiden var det ingen som någonsin tänkte efter eller tog ansvar när jag inte själv klarade av det. Istället blev jag bara mer och mer nerdrogad då behandlarna försökte oskadliggöra mig. När de inte lyckades tog de till fler och starkare droger. En gång fick jag en kommentar av en av de sjuksköterskor som jobbade med mig; att den mängden lugnande jag gick på hade kunnat söva en tjur.”

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Synen på självskadare

  1. Sara skriver:

    Stort tack för en oerhört bra blogg. Här hämtar jag kraft att försöka orka överleva övergrepp och dagliga suicidtankar. Du öppnar upp för förståelse och minskad tabu kring detta djupt svåra. Tack.

Kommentera

