Som på häxbränningarnas tid

Hörrni, det här med attityder. Vad håller vi egentligen på med? Lever vi kvar på 1800-talet?
Läs den här artikeln.
Anna, som blivit utsatt av en pedofil som redan dömts, hånas av sin omgivning efter en våldtäkt. Hon hade ju druckit sig full. Klart hon fick skylla sig själv.
Tyvärr är Annas historia inte unik.
Ju mer jag börjar gräva i våra attityder – både unga och vuxnas – visar det sig att det är så här det ser ut. Offret ska ha betett sig på rätt sätt. Hon ska ha sagt nej enligt mallen. Hon ska gråta efteråt. Annars kan hon skylla sig själv, enligt massan.

Idag är det skärtorsdag och häxorna far till Blåkulla.
Ibland känns det som om vi inte har kommit ett dugg längre än tiden då vi brände häxor på bål i Sverige

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Som på häxbränningarnas tid

  1. Urban.Medin. skriver:

    Bra, tummar.Glad påsk 🙂

  2. Kapitano skriver:

    Killar gör dumma saker i fyllan, vilket jag själv gjort mer än som borde vara tillåtet. Jag har råkat illa ut genom fyllan och fått stryk, blivut bestulen men självklart har jag anklagat mig själv som varait så jädrans dum att jag utsatt mig för detta. Även kompisar som varit med har samma uppfattning. Tjejer då är de annorlunda och skall särbehandlas trots allt tal om jämlikhet?

  3. Ed skriver:

    Du ska inte anklaga dig själv för att folk inte kan bete sig och gör olagliga saker, lika lite som tjejer ska anklaga sig själva när folk tycker sig ha rätt till deras kroppar.

Kommentera

