Ett nej i bagaget

 I den här passionen, om man kan kalla något man brinner för så?, ser jag ofta barn som har det ohyggligt svårt. ”Vad gör det med dig som själv är förälder?” frågar folk ibland, folk som bryr sig.
Jag har funderat på det.

För mig har det blivit viktigt att ge mina barn ett nej (och Gud, Allah och Buddha ska veta att det är svårt i dessa curlingtider då ett ”ja” är mest bekvämt). Att ge dem tydliga gränser runt sig själva och ett nej som de kan använda i framtiden. För om inte jag har lärt dem säga nej och visa tydligt var kroppens gränser går, vem ska då göra det?

Så nej. Vår son behöver inte krama vem han vill. ”Ska du inte ge XX en kram?” och så lutar man fram barnet mot denne XX, för det är ju så gulligt när barn kramar vuxna eller andra barn, artigt är det också. Nej. Man måste inte om man inte vill.

Jag hoppas att jag inte har blivit cynisk. Att bli det är min värstra mardröm. Jag vill inte gå och misstänka folk som förövare på stan, titta snett, tro att det värsta kommer att hända just mina barn.  Nej, så får livet inte bli. Stoppa mig i god tid i så fall.

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

