Lavinen i rullning

Igår hade jag intervjubesök av mycket trevliga SOLO-reportern Johanna Frölander. En gång i tiden jobbade jag på samma ställe som hon, Frida förlag, då jag var chefredaktör för tidningen Frida. Det var då jag kom i kontakt med Tessan, som sedan blev huvudperson i boken ”14 år till salu”, det som skulle starta den medialavin som rullar neråt än idag. Lavinen drar med sig många på vägen: socialtjänst, BUP, Ungdomsmottagningar och rättsväsende som blir granskade eftersom de står handfallna inför dessa våra mest utsatta unga.

Som den fantastiska tjejen M mejlar till mig – om en situation på BUP:
”Jag satt där med mobilen i knät och fick varannan minut nya sms från olika killar som ville att jag skulle komma över och leka lite. Allt bara snurrade i huvudet och jag visste att hjälper de inte mig nu så vet jag att samma sak som hände inatt även hända denna natt. Jag försökte verkligen förklara att ”jag vet inte vad jag gör just nu, varför, jag hade inte ekonomiska problem, men ett enormt behov av att bestraffa mig själv”: De satt där och titta lite frågande på mig och ställde frågor som ”så sexet gör dig lugn?” och fick det att låta som att det var någon slags sexuell kick för mig. Som att jag på något sätt njöt av att bli förnedrad. Man kan säga att de hade en enorm okunskap i området vilket jag knappast blev hjälpt av. Det var fruktansvärt förnedrande att de trodde mitt självdestruktiva beteende, försäljning var någon slags sexuell avvikelse.”

M hade otur. Hon träffade en vuxen som inte hade förståelse för hennes problem. På sajten Intetillsalu.se kan du som är utsatt läsa mer om vart du kan vända dig för att få specialhjälp.

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lavinen i rullning

  1. Johanna skriver:

    Tack för en mycket lärorik pratstund. Det var jättekul att träffa dig!

Kommentera

