Inga frivilliga hål i själen

Det har stormat en del kring en ny skrift, som var tänkt att vägleda statstjänstemän i porrkonsumtion på jobbet. Istället för att ta avstamp i att det är fel att göra så, har skribenterna valt att istället ifrågasätta sexköpslagen och om det verkligen är fel att porrsurfa på jobbet (ja, det är det. Hemma, visst, men på jobbet – nej!). 
Här finns en debattartikel om frågan.

Jag reagerar på många saker, men främst ordvalet ”sexarbetare”. Jag vänder mig starkt mot det av flera skäl, men bland annat att det får prostitution att framstå som ett yrke. Av de mängder unga som hör av sig till mig och säljer sex har ingen – och jag m,enar verkligen ingen – valt ”yrket” frivilligt. I alla fall ligger det någon form av trauma i bakgrunden. Ett övergrepp, övergivenhet, ett hål i själen.
Och sådana skapas aldrig frivilligt.

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inga frivilliga hål i själen

  1. Frida Lundh skriver:

    Men det är ju samma sak med artiklar om våltdäkter mot barn men där man alltid envisas med att skriva sexbrott eller den värsta jag läst ”flickan och hennes pappa hade bland annat haft sexuell aktivitet på soffan”. Den artikeln handlade om en 6-årig flicka som blivit utsatt för våldtäkter av sin pappa i flera år…När jag skrev till den tidningens nyhetschef och påtalade detta så blev han jättearg och förstod inte alls vad jag menade. Men ett sånt språk normaliserar och bagatelliserar och det borde inte få omskrivas utan det ska stå precis vad det egentligen handlar om!
    Ett tips för övrigt: boken ”Maktens slavar, om trafficking och maffian” av Lydia Cacho som undersökt trafficking över hela världen och skrivit en vansinnigt bra bok.

Kommentera

