Föräldrar – när barnet börjar berätta

Ibland får jag frågor från föräldrar. ”Men hur ska jag egentligen få mitt barn att börja berätta om sådana här svåra saker?”. Hej föräldrar. Det ÄR svårt för barnet att sätta sig ner, titta dig i ögonen och börja berätta. Stunden när berättelsen kommer är oftast när du är upptagen med något helt annat. Ni kanske lagar mat tillsammans eller mekar med en cykel. När uppmärksamheten och närvaron finns där, men barnet upplever att allt ljus inte är riktat mot henne eller honom, kan orden börja komma. Det som gör att de vågar lyfta på locket kan ibland vara att man som vuxen ger en bit av sin egen historia. Kanske ett lite jobbigt minne om att vara utanför gruppen eller hur det kändes när ens föräldrar skildes. Sådana ingångar ger ofta barnet en chans att se den vuxna som mer mänsklig. Det första som kommer är ofta något om kroppen: kanske ont i magen, vad tror du det kan bero på? Jag är så trött jämt, har så svårt att sova. Jag verkar inte kunna få i mig tillräckligt med mat, jag är liksom alltid sugen på något. Jag äter så mycket choklad så jag är alldeles äcklig. Det är viktigt att lyssna efter just upplevelser av att tjejen eller killen upplever sig som avvikande, tjocka, äckliga, långa, barnsliga. Att då säga något om att det måste kännas ensamt är nästan alltid en dörröppnare. Men som med allt så kan den kommentaren bara komma om man har utrymme, ork och möjlighet att lyssna vidare. Ha inte bråttom hem, till kören eller till affären.
Det märks.

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

