Miniintervju: Ulrica Stigberg

Ulrica2-300x199På Fryshuset i Stockholm finns fantastiska prästen Ulrica Stigberg. Hon har jobbat där sedan 1997 och har lyssnat till många unga som berättar om sitt destruktiva liv och om hur de använder sex som ångestdämpning. Ulrica lyssnar, förstår – och har absolut tystnadsplikt.
Ulrica, hur funkar sådan tystnadsplikt?
En prästs absoluta tystnadsplikt innebär att en präst inte får avslöja något som framkommit vid bikt eller enskild själavård eller ens nämna att sådant samtal har ägt rum. Bikt eller enskild själavård betyder att samtalet sker i ett slutet rum, där ingen annan kan lyssna och att både prästen och den som berättar är på det klara med att de rör sig om ett samtal under tystnadsplikten. Tänk på att tystnadsplikten inte gäller om du berättar något till exempel på ett fik eller när du möter en präst på väg till skolan – prästen kan ju också vara din kompis mamma, fotbollstränaren eller din granne som har ansvaret att som vuxen reagera och agera om de får veta att ett barn far illa. Se därför till att ni båda är överens om att det är prästen som präst du talar med och att du gör det under den absoluta tystnadsplikten. Prästen kan inte anmäla till någon myndighet eller till någon vad som framkommit vid ett samtal under tystnadsplikten.. Prästen får inte inkallas som vittne vid domstol om sådant som framkommit vid bikt och enskild själavård. Prästens tystnadsplikt gäller i hela dennes liv. En rad andra yrken som har tystnadsplikt har skyldighet att vända sig till polis om det framkommer att brott har begåtts som skulle kunna ge två års fängelse eller mer. Detta kallas anmälningsplikt och det har alltså inte en präst om de får veta något i ett samtal under tystnadsplikten. I mitt arbete i Fryshuset har jag märkt att många tycker det är bra att få berätta för någon utan att vara rädd för att det blir en anmälan.
Berätta om hur man som ung kan tänka när man vänder sig till en präst med sina bekymmer. Vad kan vara positivt respektive negativt?
Att prata med en präst kan man göra i många sammanhang. En möjlighet är att ringa till jourhavande präst på larmnumret 112 och är öppen kl 21-06 varje natt året om. (Det går bra att googla på jourhavande präst – om du vill veta mer). Det går också bra att ta kontakt med någon av de präster som jobbar i den församlingen där du bor (alla adresser i Sverige ”tillhör” en församling. Fryshuset till exempel ligger i Sofia församling) Du kan ringa till din församling eller någon av de församlingar som ligger i närheten och be att få tala med en präst. Ni kan prata per telefon eller mötas för ett eller flera samtal. Säg att du önskar ett samtal under tystnadsplikt.
Det första man ska tänka på innan man berättar något som är viktigt är att man känner förtroende för personen. Det finns många jättebra och duktiga präster i vårt land men om man själv inte känner sig bekväm med att prata med någon så ska man ta den känslan på allvar och söka vidare tills man hittar någon som man känner förtroende för.
Vilka historier möter du när det gäller sex som ångestdämpning?
– Jag kan inte svara på det men vill dela de ord som jag läser i förordet till Skuggbarn av Caroline Engvall skrivet av Fredrik Malmberg som är barnombudsman: ”Ibland är det vår skyldighet som vuxna att lyssna färdigt. Att stanna kvar. Att orka ta till oss.” Det är min viktigaste uppgift i Fryshuset, att orka ta till mig vad en annan människa tvingas leva i eller med.
Just nu är Ulrica aktuell med boken ”Om barn och livets frågor”.
– Där försöker jag att förena mina drygt femton år i Fryshuset med mina tio år som mamma. Vad är det jag önskar förmedla till mina barn? Vad är det själv jag fått med mig i bagaget? I bokens åtta kapitel skriver jag bland annat om hopp och mening. Hur kan man hitta det och hur kan man som vuxen förmedla det när livet är som tyngst?

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

