Svart på vitt: groominglagen fungerar inte

Idag presenterar Brottsförebyggande rådet en utredning som berättar et många redan vetat – att lagen mot brottet kontakt med barn i sexuellt syfte (så kallad grooming) inte fungerar i praktiken (Läs mer här.)

För den som vill läsa mer om groomingprocessens olika stadier, som till exempel att bli viktig för barnet och vinna dess förtroende, kan läsa boken ”Jag kände mig speciell”  – grooming på internet av Ulrika Rogland och Sven Å Christianson.
Boken handlar om det så kallade ”Alexandramannenfallet”, som uppdagades 2005. Fejkpersonen Alexandra, som egentligen var en man, hade lockat flickorna till modelljobb, men när han fått dem på kroken rörde det sig istället om sexuella tjänster av olika slag. En flicka som var 12 år när hon skickade bilder och webshow sa i förhör: ”Det var svårt att säga nej också, för att jag har alltid velat bli modell. Det blir bara värre och värre. Man kände sig tvingad till slut. Hon liksom pressar en.”

”Alexandra” utnyttjade alla groomingprocessens steg, bland annat att pressa och stressa barnet så att hon hade väldigt lite utrymme att tänka efter och säga nej. Ofta skedde kontakterna sent på kvällen. Ett sådant exempel från en chattlogg:

Alexandra: så? vill du tjäna pengar idag? ja eller nej?
Flickan: min mamma är hemma
Alexandra: stäng dörren
Flickan: hon ska gå och lägga sig nu. men när ska du ha dem??
Alexandra: helst innan 23.30
Flickan: det är ju om en timme?
Alexandra: hinner du?
Flickan: ja det gör jag
Alexandra: bra jag väntar
Alexandra: när börjar du?
Flickan: när jag sagt godnatt. till mamma då.
Alexandra: ok vad tänkte du ta för bilder då? Flickan: hur är det med mest pengar? Alexandra: naket med särade ben o så

(Utdrag ur boken ”Jag kände mig speciell” av Ulrika Rogland och Sven Å Christianson. Autentisk chatt.)

Viktig läsning för alla som möter barn.

 

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

