Boktips: Den svarta sidan av Spanien

StadsfjarilFredagens boktips – Stadsfjäril. Om Barcelonas mörkare sidor, av Malin Roca Ahlgren.
Malin, varför ville du skriva boken?
– Jag älskar den staden, den är mitt andra hem, men det finns en annan sida som jag sett mycket av. En mörkare sida av staden som jag ville skriva om därför att jag ville berätta om staden på ett annat sätt än vad turistbroschyrerna gör. Att det blev just den staden är egentligen inte det viktigaste, utan det här är ett samhällsproblem som är globalt. Det kunde lika gärna ha utspelat sig i en annan metropol i Europa, till och med Stockholm.
Varför ville du lyfta just den här frågan?
– Därför att det är ett viktigt ämne. Därför att jag inte kunde välja att inte göra det, då jag såg vad som hände omkring mig. Det blev som ett kall att försöka göra något. När det handlar om kvinnor och barn som far illa blir jag arg och då skriver jag.
Hur har du gjort researchen?
– Jag hängde där de hänger, satt på deras nattklubbar och gick på deras gränder. Jag läste mycket också, både tidningar och böcker. Jag har också bott en del i de där skitiga områdena och var ute på nätterna en del själv, då går det inte att undgå att se. Sen känner jag folk som känner folk … ja du fattar, så jag blev “accepterad” att få hänga i ett hörn och åskåda scener som “viktig skribent”.
Hur hanterade du dina egna känslor under bokskrivandet?
– Som sagt när jag blir upprörd, arg eller känner orättvisa är det bra för mig att skriva. Jag mådde bättre efteråt. Det kändes som att ge igen på nåt sätt. Både för dem och för min egen del, då vissa scener och känslor i boken kommer från mig själv. Det är som terapi eller bearbetning. Jobbigt men efteråt får man en frihetskänsla.
Vem tycker du bör läsa din bok?
– Egentligen alla. Jag tänker att det är vanligt att svenskar åker till Barcelona på semester och gör det typiska man gör som storstadsturist och åker hem igen utan att veta mer. Den här boken uppmärksammar ett Spanien som inte bara är sol, uteservering och strand.

 

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

