Det viktiga ordet nej

sexbrottIdag skriver Dagens Nyheter ett stort och viktigt reportage om den allt råare attityden till sexbrott bland unga. Om hur klockrena brott, till exempel sexuella trakasserier, inte anmäls eftersom det är en del av ungas vardag.

I går kväll föreläste jag på en fantastisk förskola i södra Stockholm. Redan från tvåårsåldern får barnen där lära sig säga nej, säga stopp och värna om sin egen kropp.
I Rädda barnens handbok Stopp! Min kropp! kan föräldrar läsa mer om hur man pratar med barn från förskoleåldern och upp i tonåren om kroppen och gränser på ett sätt som inte inkräktar på integriteten.

Mihajlo Mrdjen (polis, bloggens anm) hade besökt en skola, på väg därifrån såg han hur två killar tog tag i en kvinnlig skolkamrats huvud och pressade ner det mot deras skrev. Mihajlo gick fram till dem och frågade vad de höll på med.
– De var väldigt kaxiga – tills jag presenterade mig som utredare vid polisen. Jag frågade flickan om hon ville göra en anmälan om sexuella trakasserier. Men hon sa nej, hon tyckte inte att det spelade någon roll. ”Det händer hela tiden, jag är van”, sa hon.
Mihajlo Mrdjen valde ändå att ta upp det med rektorn på skolan. Då fick han höra att det ”bara” handlade om ”jargong”, om att ”det är så det är nu för tiden.”
– För mig blev det en väckarklocka. Det var som att varken eleverna eller de vuxna såg kränkningen. Det viftades bort, fast det fanns ett brottsoffer, säger Mihajlo Mrdjen.
(ur DN)

Samtidigt här jag om så kallade tafsveckor, där det är fritt fram att tafsa på tjejer en vecka i månaden/halvåret – och det går tjejerna med på eftersom de slipper undan resten av tiden.

Skolor. Vuxna. Alla som möter barn. Föräldrar, inte minst! Var förebilder. Våga säga ifrån. Packa med barnet det viktiga ordet NEJ redan från barnsben. Respektera deras nej, men förklara givetvis varför man kanske måste göra vissa saker ändå.
För om barnen inte har fått med sig ordet nej – hur ska de då kunna använda det själva?

Om intetillsalu

Inte till salu - en blogg för unga som skadar sig med sex.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

